Rozrząd najważniejszy element w silniku

Rozrząd najważniejszy element w silniku

Rozrząd – jeden z najważniejszych elementów w silniku – jego zadanie to odpowiednio zsynchronizowane otwieranie i zamykanie zaworów oraz przekazywanie napędu do osprzętu silnika.

Rozrząd na pasku – wymiana zgodnie z zaleceniami producenta, czyli co określoną liczbę kilometrów lub określoną liczbę lat, gdy przebieg określonych kilometrów nie został przejechany. Nie należy przekraczać tego terminu ponieważ zerwanie lub przeskoczenie paska (ze starości lub z powodu usterki innego elementu, np.: zaolejenie, kontakt z paliwem, płynem chłodniczym niszczy pasek) może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Również w przypadku wymiany rozrządu warto zwrócić uwagę na warunki w jakich eksploatowany jest samochód. Częste podróżne na krótkich odcinkach oraz pełne wykorzystanie mocy samochodów z wysilonym silnikiem, mogą skracać interwał wymiany paska nawet do 40 tys. km. W takich wypadkach o terminie wymiany paska warto porozmawiać z mechanikiem mającym doświadczenie z konkretnym modelem samochodu. Podczas wymiany paska, powinno się zamontować nową pompę cieczy chłodzącej, wymiany mogą wymagać rolki prowadzące, napinające, śruby, szpilki, ewentualnie napinacz (niektórzy producenci podają czas, po którym należy go wymienić).

Rozrząd na łańcuch - układ rozrządu z łańcuchem wymaga okresowej kontroli, podczas, której zostanie sprawdzone m.in. rozciągnięcie łańcucha. Interwał wymiany jest trudny do określenia, ponieważ niektórzy producenci nie określają konkretnego przebiegu. Wpływ na żywotność łańcucha ma w dużej mierze jakość i częstotliwość wymiany oleju w silniku. Do warsztatu należy się udać, gdy usłyszymy niepokojące hałasy: szorowanie, szum, klekotanie, stukanie, gdy wyświetli się „check engine” lub spadnie moc silnika. Wymieniając łańcuch, wymienia się elementy prowadzące ślizgi, mechanik podejmuje decyzję czy należy wymienić napinacz hydrauliczny oraz pompy wody, oleju i koła zębate. Wymianę łańcucha warto połączyć z wyminą oleju i filtra

Kupiłeś samochód – nie znasz historii jego serwisowania – sprawdź rozrząd!

Do góry